Friday, May 1, 2009

Kem Puteri Islam MMPP

KEM PPIM MMPP
30-1Mei 09, aku telah mengikuti Kem Puteri Islam di Maahad Muhammadi perempuan Pasir Pekan. Tema : "BERAKHLAK CEMERLANG,PUTERI IMPIAN DUNIA UKHRAWI".
Actually, aku xde mengena dgn kem ini, aku hanya tukang penyebuk jerk.. tp aku diberi tugas jgk sbg K/D MAJLIS. Kem ini angah bersama ahli2 persatuannya yang
handle. aku lebih banyak memerhati dan snap2 picture.

Aku pun x taulah knp aku tergerak hati nak mengikuti kem mcmni.. kalo kat sekolah aku bt kem2 mcm ni aku pantang benor ler.. lmbt lg kalo aku pegi kem2 mcm gni.. kalo pg pun krn terpaksa. Yg penting aku dah sedar betapa bestnyer kem2 ilmiah mcm gni. Ble lg nk dptkn pengalaman kang?? Pengalaman 2 xdpt dibeli, kte yg kena cari..

Ok describe nyer kt bwh bersama-sama pictures :

Entah ler manusia maner ni.. gambar hiasan
(actually nk tunjuk background tue.. MMPP)

Mula2 aku sampai dlm kul 6 lebey, pengarah program iaitu Nur Syafika sdg memberi taklimat dan sesi suai kenal barisan2 ad-hoc ( ajk2 program). Aku juga turut ditugaskan sbg K/D Majlis.

Angah ditugaskan sbg Timbalan Pengarah Program.. Tp timbalan yg xbnyk ckp..

Pic kt ats tu.. : Tempat nya di Musolla MMPP.ahli2 PPIM MMPP yg terdiri drpd pelajar2 tingktn 1-5.Pelajar2 ting 5 kebanyakan jd ad-hoc. Mrk diberikan kumpulan dan ada 5 kumpulan dibentuk.

Kul 6.45 ahli2 semua turun ke kantin untuk makan malam. Aku xmkn pon..cam xbest jer nasinyer...minum airjerk.. actually.. sblm aku ke sekolah 2 aku dah mkn..

Selepas makan.. pelajar2 diminta naik ke musolla lagi untuk solat magrib dan isyak berjemaah. Selepas solat magrib,pelajar2 membaca yassin.Sementara menunggu masuk solat isyak, wakil ad-hoc dan pelajar memberi sedikit ilmu atau berkongsi ilmu terutama mengenai agama kepada semua.

Selepas solat isyak, agenda seterusnya ialah ceramah yg bertajuk "Akhlak Mukminah Sejati". Penceramahnya ialah Ustazah Faizah. Beliau tinggal berhampiran Station Keretapi Wakaf Bharu, Mengajar di Maahad Tahfiz Sains Pulai Chondong, Tanah Merah,Kel. Pernah mengajar di Maahad Muhammadi (P) Kota Bharu 1995-2004 (sekolah aku ler 2). Kemudian betukar ke Maahad Tahfiz Sains Pulai Chondong.

Dalam ceramah beliau dalam masa yg singkat selama 1 jam itu, aku dapat kutip banyak ler jgk ilmu yg berguna antaranya membentuk akhlak wanita, tatacara sbg seorg wanita dan mcm2 lg.. Aku malas nk describe balik kt uols apa yg ustazah 2 ckp.. walaupun aku tau berkongsi ilmu yg kte tahu itu kan lbh baik.

After ceramah, ada agenda yg menarik.. sebelum bermulanya agenda menarik itu.. pelajar2 di soal siasat dimanakah barang amanah mereka.. picture kat ats 2 adalah kalangan2 pelajar yg tidak amanah .. kerana meninggalkan brg amanahnyer dimerata2 tmpt.. yg sikecil itu terketar2 menjawab pertanyaan akak pengarah program...

After that, agenda menarik diteruskan huhuhu.. nak tau agenda ape? agenda ini ialah sesi muhasabah diri.. wah memang btol2 menjadi ler....


Ok time ni.. tutup lampu separuh nmpk cam glp ckt kan.. Mrk sume tgh meluahkan isi hati mrk kt ats kertas yg diberi sambil dop ... aku ni sbg ad-hoc pon turut mengalirkan air mata krn mengenangkan dosa2 aku pd ibu bapa aku..ampunkan alg yer umi ku.. tp air mata aku xdela mengalir smp banjir.. yg len dah banjir...

semua pelajar2 menginsafkan diri.. janji xmo bt lg.. yg berpakaian putih 2... adalah mayat jadi-jadian.. masa ni gak ada ad-hoc yg sdg bc text tuk bg sdr kt budaks2 ni..mrk sdg berpegang erat antara satu sama len.. smbl menitiskan air mata klo tadah dgn besen gerenti penuh punyer.. ada gak sampai pengsan.. nasib baek aku xkn angkat.. kata org yg mengangkat nyer huh brt gler.. 10 org angkat dia..

ok..yg ni salah sorg K/D ditugaskan tuk membaca sajak yg bertajuk ibu dan teman.. wah mmg menyentuh perasaan sumguh ler bila dia membaca sajak ni.. mendayu-dayu jerk.. sampai mengalirkan air mata..sajak dibaca dgn iringan lagu yg menyentuh jiwa.. klo uols nk tau siapakah gerangan pembaca sajak diatas sila tny aku scra personal.huhuhu..

Lepas habis sesi bermuhasabah diri ni..pljr2 dibenarkan masuk ke bilik masing2 utk berkhidmat diri.. tido

Ble masuk bilik bknyer trs tido.. pot-pet2 dulu ler..huhuhu..termasuk aku.. aku tido kul 3 pagi dah ler tido ats lantai.. tdo kat sekolah mn ktla adk cyg oiii..hehe..

Aku bangun lak kul 4 lbey.. utk qiamulail..n solat sbh,ngantuk gler.. tp aku bngun gak..yg bestnyer.. qiamulail kat medan thobur(perhimpunan) dibwh cahaya bulan..huhuhu suka2..

Lepas abeh qiamulail.. aku dah xtahan mengantuk..aku kol KU suh dtg amik..Kul 6.30 Ku datang ambil..blk jerk..aku terus cari katil dan bantal2 busuk aku n

Kul 3 lbey aku pegi lak skolah..mula ingt nk pg lepas smyg jumaat dah aku bangu tido kul 3... lm gler aku tido...

Sampai kt sekolah, majlis penutup diadakan dlm kul 4. dan mjls penutup dirasmikan oleh PK MMPP,aku xingt nmnyer ape..


Hah ni ler ustaz nyer yg menutup Kem Puteri Islam MMPP 2009. Dalam ucapan penutupnyer beliau menegaskan puteri2 islam adalah lambang wanita yang akan mejayakan agama,bangsa dan negara.btul ker dia ckp cam 2..cam berbelit jer aytnyer..lbh kurang mcm 2 ler ucapan yg ditegaskan oleh beliau..

Ini adalah hasil gubahan yg dibuat oleh pelajar2. Ms mrk sdg bt gubahan ni aku xde. dan hasilnyer sungguh kreatif dan menarik,menggunakan paper lama, kain batek, jarum,bunga2, n reben.. pelbagai jenis gubahan yg buat oleh setiap kumpln..

Ustaz sdg menyampaikan hadiah kepada kumpulan yg memenangi aktiviti yg diadakan..


Selepas penyampaian hadiah dibuat.. kami sume membuat halaqah(bulatan) untuk bersalam-salaman,bermaaf-maafan sambil diiringi nasyid 'doa perpisahan'.

Inilah barisan2 puteri2 yg comel2 .Ahli2 PPIM Maahad Muhammadi Pasir Pekan

Ini pula barisan2 ad-hoc yg cantik lagi menawan.. K/D atau Ad-Hoc Kem Puteri Islam MMPP

Salam sayang bt puteri2 sekalian..

HONEYM






No comments: