Thursday, April 8, 2010

MAKAN VS Berat badan

MAKAN-MAKAN..

Menambahkan berat badan, lepas makan tidur. Tidur makan.. makan tidur.. Tidur makan.. makan tidur. Isu ini sudah lali ditelinga mendengar dan mata melihatnya. Kebiasaan hobi ini menjadi kegemaraan setiap pelajar-pelajar, tidak kira pelajar sekolah rendah, menengah mahupun IPTA atau IPTS.Rangkin yg tinggi dipelopori oleh golongan pelajar. terutama pelajar institusi pengajian tinggi. KENAPA AKU BANGKITKAN ISU INI??

NAK TAU KENAPA??
Aku taw lah kenapa sekarang ni isu ni selalu aje dibangkitkan di bilik C 5$%, mungkin salah seorang penghuni bilik itu mengamalkan hobi tersebut., Setiap selepas lunch,n dinner "dia" akan tidur.
Katanya ; masa yg terbaik utk tidur adalah time selepas makan.. (statement yg sgt2 xbuleh diterima) sebab masa2 yg selebihnya adalah utk belajar.. (kadang2 boleh diterima jgk)

Tapi isu ini dipebesarkan lagi kerana semua org jeles dgn "dia" , disebabkan hobi itu dia menjadi semakin kurus. Boleh percaya ker??

Isu ini diperlebarkan ke tepi lagi, kata salah seorang kawan "dia" yg melihat perubahaan pada diri "dia" sgt-sgt tidak berpuas hati kerana kawan nya itu pun ada hobi yg sama dgn "dia" tetapi apa yg berlaku kepada kawanya itu sebaliknya. Maka kawannya itu marah dan bengang dgn "dia" lalu "dia" mengambil keputusan utk tidak meneruskan hobi itu..

Setelah Beberapa hari kemudian, "dia" tidak melakukan hobinya itu, perubahan besar berlaku pada dirinya. Berat badan nya naik, dia nampak gemuk.. Anehkan..

Knp selalu statement keluar : "jgn tidur lepas makan"?
Mesti something effect yg buruk akan berlaku kan... btol x?
N then sumer org percaya dgn statement ni...

Sekarang.. saya mula ragu2 dah dgn statement itu..
Oleh itu saya mengambil keputusan utk tidak mengikut kedua-duanya.
:)

No comments: