Monday, April 27, 2009

Jejak Bumi MMP...

MMP?? uols taw per aku mksdkn "MMP" kalo bg rakan-rakan seangkatan dgn ku mesti taw.. Ok.. MMP is my love school.. singkatan bg Maahad Muhammadi Perempuan..

Tadi aku ke sekolah with adik, untuk menyelesaikan beberapa urusan berkaitan dgn sijil2 n surat tamat sekolah..

Bila kaki ku menjejak bumi maahad yang indah, aku berasa diri aku sudah sebati dengan panorama yang begitu indah. Sejak 6 tahun yang lepas, aku rasa panorama yang disajikan pada ku dahulu tidak sama seperti aku lihat pada hari ini..

Dari tempat aku berdiri, aku memerhatikan gelagat pelajar2, gelagat guru2, bagunan2 yg berdiri teguh, pemandangan2 yg menghijau, kereta2 yang dipandu oleh guru-guru dan apa saje yg aku lihat, aku nampak membuatkan hati aku berasa amat rindu dgn keadaan seperti itu.

Aku duduk di bawah sebuah pondok bersama 3 orang rakan seangkatan dgnku, pondok itu dikenali sbg "Pondok Rumah Merah". Ketika itu, aku sedang menunggu kawanku yg sedang belajar di dalam kelas.Beberapa minit lagi,waktu rehat. Aku menunggu sambil berbicara ringkas dengan rakan2 seangkatan dgnku. Aku tidak banyak berbicara dgn mrk, aku lebih suka memerhatikan keadaan sekeliling.

Aku tidak mahu menunggu disitu lagi, aku hendak pergi ke kelas rakan akrab ku iaitu Nisyat. Untuk ke kelasnya, aku mengambil jalan untuk berjalan diatas rumput2 yang menghijau dibawah cahaya matahari yang terik. Kesian adik terpaksa berjalan dengan panas yang membahang dirinya. Namun aku tidak sanggup melihat adik berjalan, aku mendukungnya.. sehingga ke kelas Nisyat.

Setibanya, aku di pondok menunggu bertentangan dengan kelas Nisyat, Nisyat dari jauh melambaikan tangannya kearahku. Aku pergi menghampirinya,ketika itu,gurunya sedang mengajar.Ku katakan padanya,"xpo aku tunggu mu bowoh pondok".Dia mengganguk lalu aku menuju ke pondok yang sama lagi. Baru jer nak duduk, Nisyat datang kearahku.. Ku katakan padanya..'aik tadi ke cikgu ado?", dia jwb "xpo,aku tubik gitu jah,ustazah dop nulis sakni.lgpon ustazah nk tubik doh.." emm..mcm aku xpenah bt mcm 2..huahaha..Nisyat ajak aku ke kelas tuk mengajak linda pegi rehat kat kantin. Adik senyap jer..ble2 kakak menegur..aku ckp eleh mula2 mmg ler senyap kjp lg meletus pot-pet pot pet dia 2..xsenyap ler..

Suasana di kantin baru MMP,
Pertama kali aku makan di kantin baru siap dibina tahun lepas dan mula beroperasi awal tahun ni.Emm.. penyelenggaraanya not bad, bersih, teratur dan ramai pekeje yang mengendalikannya.
Aku belanja Nisyat n Linda... yelah si nisyat menuntut janji dia..hahaha.. Aku,Nisyat n Linda makan Laksa Pinang, my pebret food aku. Adik lak mkn nasi gulai ikan. Mula2,aku nak suapkan adik xnk,ble Nisyat suap nk plak..dia mmg ngada2, ble ada org lyn lbh ckt mengada2lah dia. Lps 2 bru blh aku suapkan.. Masa time mkn 2.. bnyk mata2 yg memandang kearah kami, myb aku cummel kot..huahaha.. xde lah..myb aku bkn beruniform sklh n bwk bdk kecik. Junior2 yg mengenali aku terjerit-jerit memanggil aku n ckp adik cummel... (huhuhu.. adk cumel ker?) Aku senyum jer.. Masa rehat dah tamat, manusia2 yg berbaju hijau pun menjalankan tanggungjawab yg diamanahkan iaitu mengusir pelajar2 dr kantin he3.. Aku suh Nisyat n Linda masuk kelas dulu..

Ke Pejabat MMP,
Aku ajak Nisyat pegi sekali. Aku mitak borang keluar sekolah.Aku kena isi borang dulu, coz Raidah (ketua kelas) aku x serahkan borang2 pelajar2 5 Akaun 2 taun lps.. Dah siap isi kerani pejabat ckp borang aku xlengkap, no. rekod pendaftaran aku xtulis.. aku xtulis coz aku xingt.. Kata K.Soh 2..suh pg ambil kt bilik pendaftaran. Ok..pegilah aku ke Bilik Pendaftaran tengok2 cikgu xde.. Nisyat suggest suh aku pg Bilik Ko dulu ambik sijil2.

Ke Bilik Ko-Kurikulum,
Setibanya aku disana , hanya cikgu Rosnani yang garang mcm... jer yg ada. Ms kt dlm bilik 2 aku kena mrh kat dia, aku ckp kt dia nk bt sijil. 2 kali aku ulang..huhuhu..dia tengking aku. Nampaknya angin ribut taufan melanda. dah dia senyap aku ulang ler 2kali takut dia xdgr..
Dia suh pg cr buku Ko.pegilah aku dgn Nisyat cr buku Ko kt bilik sebelah..selongkar punya selongkar almari tu..bru jumpa. Tp kt dlm buku 2 aku x isi apa2..dulu xsuh isi sgt aku xisi ler.. salahkan aku lak.. sebenarnya, cikgu Azimah yg uruskan hal ni tp cikgu Azimah xdtg hari ini, Nisyat suh aku dtg uruskan dgn Cikgu Azimah len kali.

Ke Pejabat,Bilik Guru dan Bilik Pendaftaran,
Masuk bilik guru cari Cikgu Hartini tuk dptkan no rekod aku. Cikgu suh aku cari dlm register taun lps..tp malangnya register xde dlm simpanan, terpaksa la cari rekod2 yg taun2 lps..tp xde gak..Cikgu Hartini call Cikgu Ida, cikgu Hartini ckp no rekod 2 blh dptkn dlm komputer tp hny cikgu Ida jer blh bukak comptr tu.. Cikgu Ida dtg n kasi no rekod ( 18770 ). Aku masuk ke pejabat balik,serahkan borang tue..n sambil2 membelek sijil2 yg ada kt ats meja mn ler tau kot2 sijil aku ade..Guru kelas aku taun lepas msk pejabat huhuhu..aku salam n dtg peluk aku.. rindu kt aku kot..mcm2 dia tny.. bebual kjp.. Aku tny kerani,dh siap ke? dia tny blk nk ambik hr ni ke? Aku pon pk emm ambik len kali pun xpe sb esk lusa aku dtg lak n settlekan sijil2.

Ke Kelas 6B5,
Aku ke kelas Nisyat, ingat nak take picture tp nmpk cam ms xsesuai. Walauapapun,sempat gak aku snap beberapa pic untuk di tatapkan buat pengunjung2 blog aku ni..pic kat ats.. actually ada masalah teknikal ckt..huhuhu..
Aku tunggu KU dtg ambik.Adik pun dah tertidur. Myb penat sgt berjalan.
Ok e2 saje entry aku yg bertitlekan "Jejak Bumi MMP".
Actually bnyk yg aku cut2, mls nk menaiping ler..
N pic kat bwh xsume yg aku snap td aku masukkan.. mls nk entrykan bnyk2..


Bangunan blok C

Rakan2 seangkatan

tangki air kat luar sekolah n Bangunan asrama Blok C


Bangunan baru sek,siap dibina dan diguna taun ni.

alamak terlindung ngan pokok ler.. aku zoom dr jauh jer ni..

Linda,Nisyat n Adik

Nisyat xready..camni ler cr nisyat gelak

Linda dgn posing sedow nyer..

Adik dgn posing cumelnyer..

Adik n Nisyat dgn posing peace

(Dlm kls 6B5)



No comments: